Szkoła Podstawowa im. Stanisława Moniuszki w Bąkowicach |
|
|
|
MEN WOM Kuratorium WODIiP CKE OKE Wrocław Gmina Świerczów WSzPWN WSiP Polska |
|
|
PODSUMOWANIE ROCZNEJ REALIZACJI PROJEKTU "CIEKAWIEJ, SZYBCIEJ, PEWNIEJ,..."
W Szkole Podstawowej w Bąkowicach zakończono pierwszy rok realizacji projektu „Ciekawiej, szybciej, pewniej,…” realizowanego w ramach POKL - priorytet XI, działanie 9.1, poddziałanie 9.1.2 – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem głównym projektu
jest wyrównanie szans w obszarze edukacji dzieci wiejskich Od początku trwania projektu zrealizowano 1253 godziny zajęć: zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze: 210 godz., zajęcia pozalekcyjne: 685 godz., program prewencyjny: 120 godz., zajęcia specjalistyczne: 238 godz. oraz dwa wyjazdy edukacyjne: do Krakowa i do Warszawy. W czasie rocznego trwania projektu przeprowadzono trzy badania ewaluacyjne: na początku, w trakcie i pod koniec roku szkolnego. Analizowano Karty obserwacji ucznia, Arkusze obserwacji ucznia oraz Arkusze opinii psychologa/pedagoga/logopedy. Z analizy wynika jednoznacznie, że u badanych beneficjentów nastąpił wzrost kompetencji matematycznych, przyrodniczych, informatycznych, podniosła się wiedza i umiejętności w zakresie porozumiewania się w języku angielskim i niemieckim, rozwinęła się inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna, a także umiejętność zdobywania, przetwarzania i publikowania informacji, a przede wszystkim umiejętność uczenia się. Nastąpił postęp w zakresie motywacji do nauki oraz zadowolenia i pewności siebie. Uczniowie są częściej przygotowani do zajęć, zainteresowani ich treścią, aktywnie w nich uczestniczą starając się zrozumieć przekazywane informacje oraz poszukiwać rozwiązań. O celowości prowadzonych zajęć oraz ich skuteczności świadczy osiągnięty w tym roku szkolnym wynik na sprawdzianie po klasie VI – 25,3 pkt., 6 stanina – wyżej średni (23,0 – gmina, 23,5 – województwo). Zatem jak widać przeprowadzone zajęcia spełniły oczekiwania i przyniosły wymierny efekt. Jednym z zadań projektu było doposażenie bazy dydaktycznej szkoły. Na potrzeby uczniów zakupiony został m. in. sprzęt ICT, oprogramowanie, gry, zabawki, książki, płyty, karty pracy, drobny sprzęt do zajęć, instrumenty, sprzęt muzyczny, plansze i tablice dydaktyczne, materiały biurowe oraz aparatura do terapii Biofeedback i interaktywny system zbierania i analizowania informacji. W kolejnym roku szkolnym 2013/2014, zgodnie z harmonogramem projektu, planuje się kontynuację wszystkich prowadzonych zajęć, tj: zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze: dla klasy I, II i III oraz z języka polskiego i matematyki w klasach IV – VI; zajęcia pozalekcyjne: z języka niemieckiego, z języka angielskiego, z matematyki, z przyrody, z podstaw przedsiębiorczości, komputerowe, warsztaty artystyczne i dziennikarskie; program prewencyjny – zajęcia, podczas których uczniowie nabędą umiejętności ograniczenia stereotypów płci, zachowań dyskryminacyjnych, agresywnych; zajęcia specjalistyczne: zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, warsztaty psychologiczno – pedagogiczne oraz treningi EEG (treningi poprawiające koncentrację uwagi, szybkość myślenia, kreatywność, pamięć, polepszające nastrój, samoocenę i sen, równocześnie uczące relaksu. Metoda bezpieczna, przyjemna i jako sposób uczenia się za pomocą wideogry nie ma żadnych ubocznych działań). W zakresie planowanych działań znalazł się również wyjazd edukacyjny, tym razem na cztery dni do Zakopanego. Rekrutacja na poszczególne zajęcia odbędzie się w pierwszym tygodniu września. dyrektor szkoły – Cezary Zając
|